Energiberäkning

Det finns väldigt många dieter och viktjusteringsprogram i dagens samhälle som går ut på att klienten ska begränsa eller öka sitt energiintag (kilokalorier, kcal). Ett problem som kan uppstå med ett sådant program är att en individ kan få felaktig uppfattning om hur mycket denne bör få i sig per dygn för att bibehålla en hälsosam viktjustering, oavsett om individen ska gå upp eller gå ned i vikt.

Det finns mängder att läsa, lära och förstå när det gäller kost, näring, kcal och mat. Från näringsfysiologi till senaste dieten i media, materialet som finns att tillgå är enormt. Metoderna inom kostvärlden varierar nästan lika mycket som det finns människor; en viss kosthållning fungerar utmärkt för den ene och inte alls för den andre. Vissa födoämnen lämpar sig bättre eller sämre för vissa; från allergier till religiösa skäl.

Kost är ett komplicerat ämne; det finns många åsikter inom ämnet och ny forskning tillkommer regelbundet.

För att en människa ska ha en sund kosthållning behöver vissa av de grundläggande näringsämnen så som protein, kolhydrater, fett, mineraler och vitaminer, tillgodoses. Hur mycket av vardera som du behöver få i dig beror på dina förutsättningar; val av idrott/hobby, arbetssituation, ålder, sjukdomsbild m.m. För att läsa kring generella riktlinjer och råd, se Vårdguiden eller Livsmedelsverket eller om du vill göra det mer djupgående; ta kontakt med en dietist.

Om du är fullt frisk och äter en balanserad kost kan det ibland vara bra att utvärdera både träning och kost. För att du ska få en möjlighet att skaffa dig en uppskattning om hur mycket energi (kcal) du gör av med per dag kan du fylla i formuläret nedan och få en uppskattning om din energiförbrukning. Formeln som används nedan är Harris-Benedict, reviderad av Roza & Shizgal (1984). Detta är en vanligt förekommande formel inom hälso- och sjukvården för beräkning av energiförbrukning per dygn. Aktiviteterna nedan baseras på MET-värden, vilket innebär en uppskattning av förbrukat syre. Notera att denna formel ger en indikation på hur mycket energi du gör av med, det är en beräkning och inte en sanning.

Jag vet inte vad som krävs för att bli en duktig kock, en talangfull idrottsstjärna eller OS-vinnare. Däremot kan jag säga att med den utbildningen jag har så vet jag att det krävs bra energi för att lyckas med sin träning, oavsett träningsform.

Fyll i dina värden (ålder, kön, längd, vikt) och ange hur mycket tid på ett dygn du spenderar i viss aktivitet.

Beräkna ditt uppskattade energibehov nedan

år

cm

kg

24h
0kcal